
Des de l’escola entenem el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura com un procés natural que s’ha d’acompanyar, tenint present en tot moment que cal provocar entorns que despertin l’interès i la motivació de l’infant. Tanmateix, el procés de lectoescriptura ha d’anar paral·lel al desenvolupament de les capacitats psicomotrius, auditives, visuals, fonològiques… de cada infant, les quan són la base per aprendre a llegir i escriure de manera eficaç.
Per poder iniciar el procés lectoescriptor els infants necessiten tenir vocabulari, per posar nom a allò que veuen, senten, a emocions… Per tant, generem espais de parla, on expressar-se i interaccionar; juntament amb espais per escoltar i comprendre. És per això que a l’escola facilitem moments de conversa i reflexió, en gran grup o individualment, com la rotllana del dia a dia, bons dies amb famílies, el protagonista, debats… Aquests espais permeten a l’alumnat compartir experiències personals i expressar les seves opinions, fet que permet que comencin a estructurar el seu pensament en un discurs cada vegada més coherent i ric. A més, a través de rimes, cançons, poemes, refranys, jocs de paraules… estimulem la consciència de rima, de sons, la fonologia i la pronunciació, passant per iniciar associacions de paraules amb accions/emocions/objectes/persones i de sons amb grafies.
De manera paral·lela, sovint ho acompanyem amb suports visuals com: escriure algunes paraules a la pissarra, relacionar imatges amb la paraula, la data diària, racons de festivitats amb paraules treballades… i comencem la part més manual del procés de lectoescriptura, que comença amb un gargot i acaben sent lletres juntes que formen paraules. Algunes de les activitats que fem per afavorir el desenvolupament natural de l’escriptura són copiar paraules, intentar produir paraules familiars, així com, escriure paraules tal com sonen, escriure cartes a les famílies; seguint per intentar produir petites frases i finalment textos, amb l’escrit setmanal del Cap de setmana o del Bon dia de les famílies, omplir forats d’un text… Altres suports visuals que ens permeten dur a terme aquestes activitats són la data diària a la pissarra, l’abecedari penjat a l’aula, pautes d’orientació amb diferents tipologies de lletra i les paraules que ens ajuden.


Després, per fomentar el goig per llegir en l’infant, tenim el Pla d’animació a la lectura, propi del centre. Es tracta del Follet Carlet (amb la Flor màgica, el Barret o l’Arbre) que ens fa arribar contes i històries per gaudir de la lectura i desenvolupar així la creativitat, poder expressar sentiments i emocions, connectar i compartir idees, divertir-nos, reflexionar plegats… El funcionament és que cada setmana, ens arriba una carta on ens convida a trobar un conte que ens ha deixat ben amagat. Aquest conte ens ofereix diferents marcs per conèixer festivitats populars (castanyada, Nadal…), tradicionals o dinàmiques que ens permeten introduir vocabulari. Per altra banda, assegurem que hi hagi moments de lectura com, per exemple, un cop a la setmana, durant l’entrada relaxada dels matins, els infants poden triar un llibre lliurement i llegir o mirar, o després del pati fem lectura individual d’un llibre amb lletra de pal, o fem lectura conjunta després del pati d’un text relacionat amb alguna altra àrea…
En definitiva, busquem afavorir un ambient que permeti desenvolupar la comunicació verbal i no verbal, fluida i agradable, així com rutines del dia que ajudin a l’alumnat anar adquirint prou destreses per contribuir al seu procés de lectoescriptura.