L’ESCAROLA PERRUQUETA: UN PROJECTE SLOW FOOD QUE P4 ESTRENA A L’ESCOLA
L’Escola Pia és el primer centre del municipi que s’ha acollit al projecte educatiu convivium Slow Food Garraf-Penedès. Aquest projecte, anomenat Escola amb Projecte Psicoeducatiu Km0/Slow Food Education Network, té com a objectiu promoure i desenvolupar l’educació alimentària i ambiental, tot introduint la sensorialitat i el gust com a punt de partida, perseguint els valors de proximitat i sostenibilitat en l’alimentació.
En aquesta primera fase d’implantació, els els nens i nenes de P4 han estat els primers en posar el projecte en marxa en forma d’itinerari d’aprenentatge. Per això, els Superherois i els Patrulla Canina van rebre l’encàrrec del pagès Sergi, del col·lectiu Can Pere, qui treballa l’horta de Can Girona (Sitges), d’arreglar les jardineres del pati per poder plantar escaroles perruquetes. Aquesta escarola té un gran valor al Garraf, ja que és la que tradicionalment s’utilitza en l’elaboració del xató. El Sergi va explicar les fases de creixement de l’escarola i els va ajudar a plantar les escaroles que estaran a punt al mes de gener i febrer.
Slow Food Garraf-Penedès ha proporcionat a l’escola el “kit Perruqueta”, que consta d’un conte il·lustrat que ve acompanyat d’una nina que representa la nena protagonista, una guia didàctica amb la recepta del xató i unes fitxes d’educació del gust. Més endavant està previst visitar l’hort de Can Girona, on el Sergi tornarà a atendre els nens i nenes de P4 per ensenyar-los la seva plantació. D’altra banda, un cop estiguin a punt les escaroles del nostre hort escolar, el Valentí Mongay, president d’Slow Food Garraf-Penedès i xef de Sitges, vindrà a preparar amb els alumnes un bon xató i l’Anna Raventós, coordinadora del projecte, oferirà un taller del gust, on es podrà degustar l’escarola perruqueta de diverses maneres amb la finalitat d’educar el gust dels petits de P4.
Aquest projecte pretén fomentar les actituds de curiositat i respecte pel menjar, entrenant els sentits, vol convidar a comprendre les relacions del menjar amb el medi ambient, la salut i la cultura. També vol ajudar a valorar els productes locals i tradicions i els seus productors, la cultura gastronòmica de la zona, tot incloent l’alumnat, les seves famílies i la comunitat educativa.