Els tutors de 4t d’ESO de l’Escola Pia de Sitges (Garraf) acompanyen durant tot el curs els alumnes per orientar-los acadèmicament més enllà de la secundària. D’entrada, a principis del primer trimestre, ja es fa una sessió d’autoconeixement personal en la que es treballen aspectes personals i objectius a curt i llarg termini.
Més endavant, l’equip tutorial realitza l’activitat “Què s’espera de mi?”. L’objectiu és que els nois i noies reflexionin sobre què volen fer un cop finalitzi l’ESO i si aquest itinerari formatiu coincideix amb el que pensa la família.
Informació completa sobre cicles i graus
Acabat aquest primer bloc, es passa a un segon nivell de concreció. Els tutors programen diverses sessions en la que detallen tota l’oferta acadèmica que ofereix la Generalitat, tan pel que fa a graus universitaris, com a cicles formatius de nivell mig o superior. “Poc a poc, els anem orientant perquè comparteixin totes les opcions formatives a casa”, explica l’Albert Pérez, un dels tutors de 4t d’ESO.
A banda de la formació professional que ofereix la Generalitat, a l’escola també mostren els cicles formatius que ofereix l’Escola Pia en diversos centres de Catalunya.
Finalment, els tutors parlen sobre el batxillerat. S’explica com s’estructura, quines matèries comunes hi ha o com es fa un treball de recerca. “Fem una primera presa de contacte amb el batxillerat. Els destaquem que cal més constància, ja que el volum de feina és superior, però que en definitiva no és tan difícil; senzillament cal més esforç”, afegeix l’Albert.
Visita d’alumnes i itineraris de batxillerat a Sitges
Més endavant s’expliquen tots els itineraris formatius que proposa l’escola. A més, en altres sessions reben la visita de diversos alumnes i professors que cursen o donen matèries de 2n de Batxillerat perquè els expliquin la seva experiència personal. Fins i tot, un dia venen famílies d’alumnes de quart a explicar els seus recorreguts professionals als alumnes, per tal que obtinguin una visió general sobre els camins que poden seguir.
Aprofitant aquestes visites, entre els docents i l’equip tutorial es repassa amb els alumnes de 4t d’ESO com es pondera cada assignatura a les PAU (Selectivitat), les notes de tall de cada carrera i les sortides professionals. També es resolen tots els dubtes.
Test orientatiu a través d’una empresa externa
A tot aquest extens acompanyament programat des des de l’escola, i per tal de recollir encara més informació, una empresa externa contactada pel centre (Living a Job) realitza un test d’orientació als joves. Aquesta prova dona resultats acadèmics i de personalitat de cada estudiant.
“Un cop rebem les conclusions del test, i amb tota la informació que tenim recollida, parlem amb l’alumne i la família. Els assessorem sobre el camí a seguir: cicle formatiu o batxillerat científic, tecnològic, humanístic, social,…. I també, si és el cas, sobre els graus universitaris que més s’ajusten al seu perfil”, explica l’Albert Pérez.
Els tutors de 4t d’ESO també aprofiten les hores de tutoria individual per parlar amb els alumnes sobre les seves necessitats emocionals i acadèmiques. I si tenen dificultats amb alguna matèria, se’ls ajuda perquè no sigui un fre en el seu itinerari de vida més enllà de la secundària.