Hem començat de nou un trimestre, però res s’inicia de nou. El curs continua en un camí avançat que promet un final ple d’experiències i emocions recollides al llarg de l’any. Durant tots aquests mesos, nenes i nens han anat estructurant sabers entorn a les matemàtiques, les llengües, les ciències… però també entorn a sí mateixos des de la microsocietat que conformen dins del seu grup classe. Conèixer-se des de la individualitat, però en la col·lectivitat és un dels objectius principals que l’entorn escolar cal que promogui cada vegada més, atenent a la necessitat de fer aquest aprenentatge conscient des de l’escolta, la participació i la reflexió. Aquest procés comporta gestionar el vincle existent entre les emocions i l’expressió.

És per això que “sortir d’una mateixa i d’un mateix” és una de les experiències més important que ha aportat la Iniciació a les Arts Escèniques. Tanmateix, la consciència del cos, la veu, la seqüència del pensament i l’acció, l’exploració de l’entorn en constant interacció amb les persones i els objectes i la descoberta d’elements culturals tradicionals ofereix la possibilitat d’expressar-se de maneres molt diverses. 

Durant el curs, a Infantil i Cicle Inicial, els alumnes participen de vàries experiències de pràctica escènica: manipulació de titelles, representació d’escenes teatrals de contes clàssics, creació de personatges des de l’ambientació amb elements de vestuari, expressió corporal, etc. L’oferta de diferents dinàmiques ajuda a crear noves estratègies d’expressió des del llenguatge corporal o verbal, desenvolupant, alhora, elements imaginatius, memòria visual i estratègia de pensament.

L’experiència no és igual per a tothom, cadascú mostra la faceta emocional més propera, però intenta garantir la igualtat d’oportunitats per optar a un temps i un espai on poder descobrir possibilitats d’expressió artística.

Cal dir que l’estil globalitzador d’aquests dos cicles escolars ajuda a desenvolupar destreses i comportaments que seran competencials en altres àmbits de l’aprenentatge. Així, les rutines d’escoltar, de saber esperar, de gestionar les frustracions i de saber posar els propis límits en la gestió emocional quan ens relacionem amb els altres van formant una estructura interessant en la construcció de la pròpia personalitat i de la psicologia social necessària per a la consciència d’equip.

El curs va avançant i cada grup, des de l’aquí i ara, van formant petits projectes equilibrant les normes, els límits i la llibertat d’escollir. Així, partint del coneixement d’històries clàssiques, ens endinsem en la transformació per aprendre a expressar-nos amb el cos, amb les paraules, però des de la creativitat artística.

MÉS IMATGES