Dones de las Escuelitas de Tareas (Mexicali) i mares de l’AFA d’Escola Pia Sitges creen el Grupo Estambres

Sis dones catalanes i sis dones mexicanes han decidit trobar-se via on line, un cop al mes, per conèixer-se, compartir tot allò que les uneix -la seva condició de dona i la relació amb projectes escolapis, la seva implicació en la transformació del món- i descobrir-ne allò diferent que les farà més riques. Neix el Grupo Estambres (cabdell de llana a Mèxic) i ho fa en el marc de l’agermanament entre l’Escola Pia de Sitges, les Escuelitas de Tareas d’Educación Solidaria en las Californias i la Fundació Educació Solidària.

Des de fa tres anys, nens i nenes de primària de l’Escola Pia de Sitges treballen conjuntament amb els seus companys i companyes d’Escuelitas de Tareas de Mexicali i Tijuana: es coneixen a través de cartes i videos, comparteixen tradicions i llegendes, aprenen cançons i descobreixen el que significa ser infant en un context i entorn ben diferent. Aquesta iniciativa forma part d’un projecte general d’agermanament d’aquesta escola amb els projectes escolapis d’Educación Solidaria en las Californias, gràcies a la feina de la FES. Els alumnes d’ESO i Batxillerat, així com alguns dels educadors de l’escola, s’apropen a la realitat de frontera mexicana a través de xerrades, itineraris d’aprenentatge, exposicions i voluntariat.

Fins ara, l’AFA de l’escola havia donat un suport econòmic i en recursos als projectes compartits. Enguany, es dona un pas més: algunes de les representats volen apropar-se també a la realitat que els seus fills i filles estan coneixent. Neix així el Grupo Estambres: des de Catalunya en formen part aquestes mares així com la Núria Mestre (responsable de Pastoral i Acció Social de l’escola i voluntària d’estiu de la FES) i l’Àngels Doñate (tècnica de la FES) i, des de Mexicali, cinc mestres i coordinadores d’Escuelitas de Tareas -dones voluntàries que viuen a les pròpies comunitats vulnerables- i la Pathy González (coordinadora del Projecte) que viuen a Mexicali.

La primera trobada s’ha celebrat, dilluns 22 de març, a les 19 hores. En aquesta trobada, i a través de dinàmiques, ens hem presentat i començat a conèixer d’on venim, que ens agrada fer, els nostres projectes i vocabulari que no compartim. Per decisió de les dones, la propera trobada se centrarà en conèixer la cuina de Catalunya i de Mèxic. Cada mes, a més d’estrènyer la nostra xarxa, anirem apropant-nos a una i altra realitat i, amb el temps, encetant algun projecte compartit al voltant de l’educació o la transformació social.

Àngels Doñate

Fundació Educació Solidària