Bon dia creativitat!

Cada vegada que ens preguntem a nosaltres mateixos: i si en lloc d’això faig allò altre ? I si ho provo, i si hi hagués una nova forma de fer les coses? Hem après a fer alguna cosa nova. Quan això es fa, no per necessitat de sobreviure sinó com a actitud o per ser més feliç, estem davant d’una persona creativa. Us heu preguntat mai com influeix la creativitat en el benestar i el desenvolupament dels nens i nenes?

La creativitat és una característica inherent a l’ésser humà, susceptible de ser estimulada per l’entorn, familiar i social del nen. En tot ésser humà hi ha l’impuls d’experimentar, indagar, relacionar, en definitiva, de crear.

Pertanyem a un segle de transformacions contínues que donen com a resultat canvis en la manera que ens relacionem, pensem, treballem, canvis en la nostra ideologia, en la nostra estructura vital, política i social. És un fet que els nens s’enfrontaran diàriament a problemes més diversos i complexos.

La creativitat és clau si volem nens independents en la seva forma de pensar, nens que puguin assimilar bé les situacions que viuen, que sàpiguen raonar i qüestionar, que siguin sensibles a l’entorn i que aconsegueixin una inclinació cap a l’exploració del món que els envolta, per obtenir solucions innovadores davant els problemes quotidians. 

Un nen desenvolupa en els seus primers  anys de vida moltes de les capacitats que marcaran el seu futur. Entre aquestes capacitats hi ha la de crear. Encara que tots els nens són creatius, hi ha maneres d’estimular aquesta capacitat, de manera que romangui i es potenciï.

Quines habilitats hem d’ensenyar als  nens per potenciar la seva creativitat? Si en voleu llegir més, deixem aquí enllaçat el quadern de Faros, de l’Hospital Sant Joan de Déu, que hi aprofundeix.

A l’etapa d’ Infantil, el nen és creador i protagonista del seu aprenentatge. Fomentem i estimulem la creativitat com un tresor que els convertirà en éssers únics. Mitjançant diferents activitats lúdiques: jocs simbòlics, experimentació, art, música, psicomotricitat… , els petits poden expressar les seves idees i emocions, desenvolupant el seu pensament abstracte i dipositant estratègies originals per resoldre qualsevol dificultat de la vida.  La sensibilitat i l’experimentació, són  la base per a estimular aquesta creativitat infantil.  

Per això a l’escola i per als més petits, Jarland és un món de diversió en anglès, creat a partir d’històries, cançons que atrapen la curiositat dels infants i el desig natural de jugar i crear. És una oportunitat per descobrir i connectar amb l’anglès a través de materials visuals i auditius que els ofereixen noves possibilitats de comunicació i expressió. 

Els processos creatius els seguiran acompanyant conforme van  creixent. A Primària, ens convertim en cercadors. Contínuament, ens formulem hipòtesis: i si es pogués fer d’una altra manera?. La creativitat és una actitud de descoberta, implica transitar per camins nous. Canviar la mirada, canviar el punt de vista.

La creativitat es potencia des de totes les àrees i també hi té cabuda dins del projecte SUMMEM, ja que sempre ens cal crear materials, solucions o productes durant el procés o com a resultat final. Des de l’àrea de visual i plàstica també es treballa en aquesta línia i, com a infantil, l’ anglès també hi és present.  Seguim observant detalladament l’entorn natural, cultural i artístic per comprendre’l i transformar-lo a través de la imaginació, tot fent-nos preguntes i sent crítics. A arts and crafts, experimentem i ens expressem lliurement des de diferents perspectives, emprant diverses tècniques, desenvolupant processos creatius o tot utilitzant les noves tecnologies. 

El nostre poble, ofereix un ventall ric i variat per obrir la porta de la imaginació. Sitges i les seves activitats artístiques, propostes, obres i artistes representen un camp idoni per explorar els camins de la creació.

En conclusió, la importància de la creativitat està en el fet que el nen no només pugui aportar solucions diverses a conflictes, sinó que tingui una major adaptabilitat a situacions noves, el que assegura que els nens siguin més feliçosmanifestin una millor actitud davant situacions noves i se sentin menys frustrats arran d’un possible canvi.

Avui volem compartir amb vosaltres A Cloudy Lesson.  Un curtmetratge en el què es veu un avi amb el seu nét, creant núvols. En un inici, l’avi pretén ensenyar a fer núvols al seu nét, però quan el nen intenta imitar-lo i no ho aconsegueix, en comptes de frustrar-se, fa volar la imaginació fins que els papers que juga cada personatge s’intercanvien i aleshores és el nen que ensenya a l’avi a fer núvols d’una forma molt més creativa. Podem reflexionar sobre la gran quantitat de coneixements que hem d’aprendre dels nens. A més, també demostra que les bones idees poden sorgir de voler trobar solucions a reptes del dia a dia, si sabem utilitzar els errors que cometem per aprendre d’ells. Aquests, són una part fonamental del nostre aprenentatge. Educar, per tant, no és donar-los unes pautes fixades, sinó oferir-los les eines perquè construeixin les seves pròpies solucions.

Per als que ja són una mica més grans, la proposta de vídeo de les bombolles de sabó canvia per una altra on cal  observar, amb una mirada nova, una senzilla  tauleta de sabó.

 

    

2020-05-14T06:59:56+00:00 10 Infantil, 20 Primària, Experimentem|