3r ESO: Visita a Vichy Catalán

/, Entorn, Experimentem, Relació Entorn/3r ESO: Visita a Vichy Catalán

El grup de 3r d’ESO ha iniciat un itinerari d’aprenentatge anomenat “On s’amaga la química?”, en el qual estan investigant, entre d’altres, el cicle de l’aigua. Dijous 16 de gener van anar a la planta de Vichy Catalán, a Caldes de Malavella, per descobrir com és el procés d’envasat de l’aigua mineral. Com arriba l’aigua? D’on surt? Com són les instal·lacions? Preguntes com aquestes van ser plantejades pels alumnes.

L’activitat va ser iniciada al Parc de Can Robert a les 8h, on els alumnes es van reunir per prendre l’autocar cap a Caldes de Malavella. Un cop allà, el grup es va dividir en A i B. Mentre un grup va iniciar la visita, l’altre va anar a descobrir el poble de Caldes i va esmorzar. En acabar, es van intercanviar els rols.

Ja dins les instal·lacions, els van fer una introducció per situar-los. Els van explicar l’origen de Vichy Catalán i del seu balneari. A més, van aprendre dades del manantial Puig de les Ànimes: a finals del segle XIX, el doctor Modest Forest i Roca va veure un gran potencial en aquella aigua ja que, a diferència d’altres llocs de Catalunya, a Caldes de Malavella no hi havia problemes digestius i l’esperança de vida era de quinze anys superior a la mitjana.

El 1851 el Doctor Forest va comprar el manantial i, posteriorment, va construir el balneari. El 1890 va inaugurar la planta envasadora de Vichy Catalán. Un estudi científic va calcular la durada del cicle de l’aigua del manantial, i va arribar a la conclusió que era d’entre 7.000 i 10.000 anys.

Quan van començar la guía per la fàbrica, els van explicar el procés d’envasament i la maquinària necessària. Primer els van portar a la Línea 1. En aquesta línea s’envasen les ampolles reutilitzables mitjançant un procés pautat.

El cicle de les ampolles comença amb un raig d’aigua a pressió que neteja l’interior del recipient. Després segueixen el seu camí i són omplertes amb l’aigua en una màquina rodona que va posant la quantitat d’aigua depenent del tamany de l’ampolla. A continuació se li coloca el tap i l’etiqueta a l’envàs. Per acabar el recorregut, hi ha un control per supervisar que tot està bé.

Finalment van anar a la línea 3, on es fa el mateix procés però amb ampolles reciclables. En acabar la visita guiada, cada alumne va rebre una bossa amb una ampolla de Vichy Catalán de sabors afruitats. Els alumnes van pujar a l’autocar i van tornar a Sitges a les 14:35 h al Parc de Can Robert.

Redactors: Inés Niubó, Max Aznar, Paula Pavía i Gustav Tilk

2020-01-29T22:08:58+00:00 30 ESO, Entorn, Experimentem, Relació Entorn|